Carla Jongenengel, communicatieadviseur

Met ruim 1 miljard gebruikers wereldwijd en 4,1 miljoen gebruikers in Nederland kan Reinier de Graaf niet meer om het social mediaplatform Instagram heen. Op ons account @reinierdegraafziekenhuis delen we laagdrempelige, grappige en spontane foto’s, video’s en verhalen. Zo zoeken we aansluiting bij met name tieners, twintigers en dertigers, vertelt communicatieadviseur Carla Jongenengel.

Onder de aandacht komen bij deze doelgroepen vinden we belangrijk, niet in de laatste plaats om jongeren te interesseren voor het werken in de zorg. De krapte op de arbeidsmarkt in de zorg is een feit en neemt steeds verder toe. Communicatieadviseur Carla Jongenengel licht toe: “Om ook op de lange termijn gemotiveerde medewerkers aan te trekken, is het belangrijk om hen al op jonge leeftijd te laten kennismaken met het werken in de zorg. Instagram leent zich er perfect voor om dat op een laagdrempelige manier te doen. Vooral tieners zien Facebook als een platform voor ‘oude mensen’ en zijn op dat medium dus niet of nauwelijks te bereiken. Daarom laten we op Instagram zien hoe mooi en betekenisvol het werk van zorgverleners is. Bijvoorbeeld met een foto van verpleegkundigen die een ernstig zieke patiënt op de Intensive Care helpen om weer in beweging te komen. Maar we hebben ook aandacht voor de lichtere kant van het werk, zoals de onderlinge grapjes van collega’s.”

Beeldvorming

Juist de medewerkers op de werkvloer weten hoe het er in de praktijk aan toegaat. Daarom geven we collega’s de mogelijkheid om op het Instagramaccount van Reinier te Graaf te posten, zodat zij direct hun ervaringen kunnen delen. Zo bracht Broeder Tim, één van onze verpleegkundigen, een avond thuis door in een ouderdomssimulatiepak met gewichten en verminderd zicht en gehoor. Hiermee liet hij zien hoe het voelt om oud te zijn.

Achter de schermen

Een andere manier waarop we een kijkje in de keuken geven is via onze wekelijkse rubriek #achterdeschermen. Daarin maken we het onzichtbare van het ziekenhuis zichtbaar, door foto’s te maken van collega’s die aan het werk zijn op plekken waar patiënten en bezoekers minder snel komen. Carla: “Zo hebben we verpleegkundigen op de Spoedeisende Hulp laten zien die voorbereidend werk deden in een traumakamer. Zowel de traumakamer als deze werkzaamheden zijn normaal gesproken onzichtbaar. Aan de reacties van onze volgers is te merken dat de rubriek aanslaat; we ontvangen steeds meer verzoeken om een bepaalde afdeling uit te lichten. Stapje voor stapje zorgt Instagram er dus voor dat onze volgers letterlijk steeds meer beeld krijgen bij wie wij als ziekenhuis zijn en hoe is het om hier te werken.”