Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u een aantal veelgestelde vragen over het patiëntenportaal Mijn Reinier de Graaf.

Staat uw vraag er niet bij of heeft u een probleem bij het gebruik van het patiëntenportaal? Neem dan contact op met onze servicedesk via servicedesk@rdgg.nl. Vermeld daarbij het volgende:

• Uw naam, telefoonnummer en email adres.
• Uw vraag of omschrijving van het probleem.
• Voeg een schermafbeelding of tekst van een foutmelding toe als dat mogelijk is.

Medische vragen mag de servicedesk niet in behandeling nemen. Als u een medische vraag heeft, neemt u dan telefonisch contact op met de polikliniek of afdeling waar u onder behandeling bent.

Inloggen en uitloggen

Waarom moet ik inloggen via DigiD met een SMS-code?

Het is belangrijk om de meest veilige manier te gebruiken om op te loggen op Mijn Reinier de Graaf. Het gaat immers om uw medische informatie. Inloggen via DigiD is in Nederland de meest veilige manier om uw identiteit te controleren. Steeds meer overheidsinstellingen maken gebruik van DigiD. U kunt ook inloggen via de DigiD-app in plaats van met een SMS-code.


Hoe kan ik uitloggen van Mijn Reinier de Graaf?

Dit kan op twee manieren. U kunt uitloggen via de knop 'Uitloggen' en daarnaast logt u automatisch uit als u een kwartier nergens op klikt in het patiëntenportaal.

Hoe werkt DigiD? Wat moet ik doen bij problemen met inloggen via DigiD?

Informatie over het gebruik van DigiD en het aanvragen van een DigiD-code vindt u op www.digid.nl. Heeft u een DigiD-code en bent u patiënt bij Reinier de Graaf? Dan kunt u direct inloggen op Mijn Reinier de Graaf

Digitaal afspraken maken

Hoe kan ik een afspraak maken via het patiëntenportaal?

Dit kan op twee manieren, namelijk via een ZorgDomein-verwijsnummer of via het hoofdmenu ‘Agenda/Afspraak maken’. Een toelichting staat hieronder.

Via ZorgDomein een afspraak maken
Als u van uw huisarts of van een andere verwijzer een afspraakverwijzing via ZorgDomein heeft gekregen, dan staat deze al klaar in het patiëntenportaal om ingepland te worden. Aan de hand van uw ZorgDomein-nummer ziet u de direct beschikbare plekken in de agenda. Het is niet voor alle ZorgDomein-verwijzingen mogelijk om online een afspraak te maken. Als dit niet het geval is, dan staat in de verwijsbrief die u krijgt dat u of naar de betreffende polikliniek moet bellen of dat u opgebeld wordt door de polikliniek.

Zelf online een afspraak maken
Via het hoofdmenu ‘Agenda’ gaat u naar ‘Afspraak maken’. Klik onderaan de pagina op ‘Afspraak maken’. Selecteer de afdeling waarmee u een afspraak wilt maken en doorloop de verdere vragen.

Kunnen alle afspraken online worden gemaakt?

Het is nog niet bij alle poliklinieken mogelijk om digitaal een afspraak te maken. U krijgt dan de melding om telefonisch contact op te nemen met de desbetreffende polikliniek.

Hoe kan ik een afspraak wijzigen of annuleren?

U kunt tot 24 uur van tevoren een afspraak die u zelf heeft gemaakt via het patiëntenportaal wijzigen of annuleren via het patiëntenportaal. Via het hoofdmenu ‘Afspraken’ gaat u naar ‘Gepland’. Hier vindt u de mogelijkheid om afspraken te wijzigen en te annuleren.

Digitaal vragenlijsten invullen

Hoe moet ik een vragenlijst invullen?

Als het voor uw bezoek aan Reinier de Graaf van belang is om een vragenlijst in te vullen, dan staat deze op Mijn Reinier de Graaf voor u klaar. U krijgt een mail als er een nieuw item is klaargezet in uw patiëntendossier. Belangrijk hiervoor is dat u eerst bij de balie van de polikliniek waar u onder behandeling bent, hebt aangeven dat u mail van ons wilt ontvangen. U kunt de vragenlijst ook vinden via het item ‘Vragenlijsten’ in het hoofdmenu.

Hoe weet ik of mijn ingevulde vragenlijst bij de afdeling terecht komt?

Als u de vragenlijst helemaal heeft ingevuld, krijgt u als laatste optie ‘Opslaan’. Door de vragenlijst op te slaan, worden uw antwoorden opgeslagen in uw medisch dossier en kan de afdeling het terugvinden.

Mijn gegevens

Waar komt de informatie vandaan die bij ‘Mijn gegevens’ staat?

Deze informatie is automatisch ingevuld op basis van de persoonsgegevens zoals deze bij ons bekend zijn. Zijn er wijzigingen? Dan kunt u die via de knop ‘Doorgeven wijzigingen patiëntadministratie’ onderaan de pagina aan ons doorgeven. U kunt zelf wel uw telefoonnummer en e-mailadres wijzigen.

U kunt ervoor kiezen om bij wijzigingen die worden doorgevoerd in uw dossier een melding via e-mail te ontvangen. Als gevolg van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is het niet voldoende om alleen uw e-mailadres in het portaal in te vullen om deze meldingen te krijgen. Uw toestemming moet ook in het systeem van het ziekenhuis worden vastgelegd. U kunt dit de eerstvolgende keer dat u in het ziekenhuis bent bespreken op de polikliniek waar u een afspraak heeft.

Kan ik mijn mijn contactpersonen wijzigigen via het portaal?

Nee, dit kan niet. Contactpersonen worden bij opname door de verpleegkundige in het systeem geplaatst. 

Wie kan in er in mijn patiëntenportaal kijken?

Alleen u kunt in uw patientenportaal kijken en acties uitvoeren.

De bescherming van uw gegevens

Wie kan er in mijn patiëntenportaal kijken?

Alleen u kunt in uw patiëntenportaal kijken en acties uitvoeren.

Inzage medische gegevens in patiëntenportaal door anderen

Kan ik de medische gegevens van een ander (bijvoorbeeld minderjarig kind of wilsonbekwaam persoon) inzien?

De medische gegevens in Mijn Reinier de Graaf zijn persoonlijk en daarom beveiligd met DigD. Alleen de patiënt kan in zijn of haar medisch dossier kijken en acties uitvoeren. Voor het aanvragen van medische informatie voor een ander kunt u het Aanvraagformulier inzage/kopie patiëntendossier invullen. U vindt dit formulier op onze website.

Servicedesk

Waar kan ik terecht met vragen over het patiëntenportaal mijn.reinierdegraaf.nl?

Lukt het niet om in te loggen of heeft u andere vragen over Mijn Reinier de Graaf? Neem dan contact op met de Servicedesk via het e-mail adres servicedesk@rdgg.nl

Vergeet niet u uw e-mail te vermelden:

  • Uw naam, telefoonnummer en e-mail adres
  • Wat is precies het probleem en wanneer deed dit zich voor?
  • Voeg indien mogelijk een schermafbeelding of tekst van de foutmelding toe.

De servicedesk mag geen medische vragen in behandeling nemen. Als u een medische vraag heeft, neemt u dan telefonisch contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent. 

Patiëntenportaal