Veelgestelde vragen

Hier vindt u veelgestelde vragen over het patiëntenportaal Mijn Reinier de Graaf.

Heeft u een vraag over het patiëntenportaal en staat deze niet tussen de veelgestelde vragen? Stuur dan een mail met uw vraag naar onze Servicedesk via servicedesk@rdgg.nl met de volgende informatie:

  • Uw vvoorletters, achternaam en e-mailadres.
  • Uw vraag of omschrijving van het probleem.
  • Voeg een schermafbeelding of tekst van een foutmelding toe als dat mogelijk is.

Medische vragen mag de Servicedesk niet in behandeling nemen. Voor een medische vraag kunt u contact opnemen met de polikliniek of afdeling waar u onder behandeling bent.

Inloggen en uitloggen

Waarom moet ik inloggen via DigiD met een sms-code?

Het patiëntenportaal geeft u digitaal toegang tot uw medisch dossier. Inloggen via DigiD is in Nederland een veilige manier om uw identiteit te controleren. Veel overheidsinstellingen maken gebruik van DigiD. U kunt ook inloggen via de DigiD-app in plaats van een extra controle met een sms-code.

Hoe kan ik uitloggen van Mijn Reinier de Graaf?

Dit kan op twee manieren. U kunt uitloggen via de knop 'Uitloggen' en daarnaast logt u automatisch uit als u vijftien minuten niet actief bent op het patiëntenportaal.

Hoe werkt DigiD? Wat moet ik doen bij problemen met inloggen via DigiD?

Informatie over het gebruik van DigiD en het aanvragen van een DigiD-code vindt u op www.digid.nl. Heeft u een DigiD en bent u patiënt bij Reinier de Graaf? Dan kunt u direct inloggen op Mijn Reinier de Graaf. 

Wilt u leren hoe u een DigiD kunt aanvragen en gebruiken? Of hoe u de DigiD-app kunt gebruiken? Kijk dan op de website Alles over DigiD

Sms-code ontvangen op een vaste telefoon

Het inloggen op Mijn Reinier de Graaf gaat in twee stappen:

1. U logt in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord
2. U ontvangt een sms-code op uw mobiele telefoon of via een gesproken bericht op uw mobiele of vaste telefoon.

U kiest zelf op welk toestel u uw sms-code wil ontvangen in Mijn DigiD. Ga naar www.digid.nl en klik rechtsboven op ‘Inloggen Mijn DigiD’. U komt nu in de Mijn DigiD-omgeving. 

Bij ‘Controle via sms’ kunt u aangeven hoe u uw sms wil ontvangen: Controle via sms of Gesproken sms. Bij de optie ‘Gesproken sms’ wordt u gebeld op uw mobiele of vaste telefoon en krijgt u de sms-code te horen. Meer informatie vindt u bij Vraag en antwoord van DigiD. 

DigiD is een dienst van de overheid. Voor vragen over DigiD kunt u contact opnemen met DigiD via hun contactpagina. Reinier de Graaf kan u daar niet in ondersteunen.

Digitaal afspraken maken

Hoe kan ik een afspraak maken via het patiëntenportaal?

Dit kan op twee manieren:

1. Via een ZorgDomein-verwijsnummer.
2. Via het hoofdmenu ‘Agenda/Afspraak maken’.

Via ZorgDomein een afspraak maken
Heeft u van uw huisarts of andere verwijzer een afspraakverwijzing via ZorgDomein gekregen? Dan staat deze klaar in het patiëntenportaal. Met uw ZorgDomein-verwijsnummer ziet u direct de beschikbare plekken in de agenda. Het is niet voor alle ZorgDomein-verwijzingen mogelijk om online een afspraak te maken. Kan dit niet, dan staat in uw verwijsbrief dat u of naar de polikliniek dient te bellen of dat u gebeld wordt door de polikliniek.

Zelf online een afspraak maken
Via het hoofdmenu ‘Agenda’ gaat u naar ‘Afspraak maken’. Klik onderaan de pagina op ‘Afspraak maken’. Kies de afdeling waarmee u een afspraak wilt maken en doorloop de vragen.

Kunnen alle afspraken online worden gemaakt?

Nee, het is nog niet bij alle poliklinieken mogelijk om digitaal een afspraak te maken. U krijgt in dat geval de vraag om telefonisch contact op te nemen met de polikliniek.

Hoe kan ik een afspraak wijzigen of annuleren?

U kunt tot 24 uur van tevoren een afspraak die u zelf heeft gemaakt via het patiëntenportaal wijzigen of annuleren via het patiëntenportaal. Via het hoofdmenu ‘Afspraken’ gaat u naar ‘Gepland’. Hier kunt u de afspraak wijzigen of annuleren.

E-mailmeldingen ontvangen

Ontvang ik automatisch een e-mail bij nieuwe berichten?  

Nee, standaard staan e-mailmeldingen uit voor alle patiënten. U krijgt dus geen bericht in uw mailbox als uw zorgverlener een e-consult heeft beantwoord of als u een online afspraak maakt, wijzigt of annuleert. 

Hoe zet ik e-mailmeldingen aan?

U kunt dit zelf in het patiëntenportaal aanzetten bij 'Mijn Gegevens'. Rechtsonder zet u een vink bij ‘Ik wil een e-mail ontvangen als de zorgverlener mijn bericht heeft beantwoord’ en bij 'Ik wil een e-mail ontvangen wanneer ik online een afspraak maak, wijzig of annuleer'

Vraag bij uw polikliniek of uw e-mailadres bekend is en geef aan dat u standaard e-mail wil ontvangen vanuit het patiëntenportaal. De polikliniekmedewerker voert dit in het systeem in. Pas als deze handeling is uitgevoerd, ontvangt u berichten in uw mailbox. 

Belangrijk om te weten: uw e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het e-consult.

Digitale vragenlijsten invullen

Hoe kan ik online een vragenlijst invullen?

Soms is het voor uw afspraak bij Reinier de Graaf belangrijk om vooraf een vragenlijst in te vullen. Deze staat dan klaar in het patiëntenportaal bij ‘Vragenlijsten’. Belangrijk is wel dat de polikliniek waar u onder behandeling bent aangeeft dat u mail van ons wilt ontvangen. U vindt de vragenlijst bij ‘Vragenlijsten’ in het hoofdmenu.

Hoe weet ik of mijn ingevulde vragenlijst bij de afdeling komt?

Als u de vragenlijst helemaal heeft ingevuld, krijgt u als laatste keuze ‘Opslaan’. Door de vragenlijst op te slaan, worden uw antwoorden opgeslagen in uw medisch dossier en kan de afdeling het terugvinden.

Mijn gegevens

Waar komt de informatie vandaan die bij ‘Mijn gegevens’ staat?

Deze informatie is automatisch ingevuld op basis van de persoonsgegevens zoals deze bij ons bekend zijn. Zijn er wijzigingen? Dan kunt u die via de knop ‘Doorgeven wijzigingen patiëntadministratie’ onderaan de pagina aan ons doorgeven. U kunt zelf wel uw telefoonnummer en e-mailadres wijzigen.

U kunt ervoor kiezen om bij wijzigingen een bericht via e-mail te ontvangen. Als gevolg van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is het niet voldoende om alleen uw e-mailadres in het portaal in te vullen om deze berichten te krijgen. Uw toestemming moet ook in het systeem van het ziekenhuis worden vastgelegd. U kunt dit op uw volgende afspraak doorgeven op de polikliniek waar u de afspraak heeft.

Kan ik mijn contactpersonen wijzigen via het portaal?

Nee, dit kan niet. Contactpersonen worden bij opname door de verpleegkundige in het systeem geplaatst. 

Wie kan in er in mijn patiëntenportaal kijken?

Alleen u kunt in uw patiëntenportaal kijken en acties uitvoeren.

De bescherming van uw gegevens

Wie kan er in mijn patiëntenportaal kijken?

Alleen u kunt in uw patiëntenportaal kijken en acties uitvoeren.

Inzage medische gegevens in patiëntenportaal door anderen

Kan ik de medische gegevens van een ander inzien?

De medische gegevens in Mijn Reinier de Graaf zijn persoonlijk en daarom beveiligd met DigiD. Alleen de patiënt kan in zijn of haar medisch dossier kijken en acties uitvoeren. Voor het aanvragen van medische informatie voor een ander (bijvoorbeeld een minderjarig kind of een wilsonbekwaam persoon) vult u het Aanvraagformulier inzage/kopie patiëntendossier in op de pagina Medisch dossier

Servicedesk

Waar kan ik vragen stellen over het patiëntenportaal Mijn Reinier de Graaf?

Heeft u een vraag over het patiëntenportaal Mijn Reinier de Graaf en staat deze niet tussen de veelgestelde vragen? 

Stuur dan een mail met uw vraag naar onze Servicedesk via servicedesk@rdgg.nl met de volgende informatie:

  • Uw voorletters, achternaam en e-mailadres.
  • Uw vraag of omschrijving van het probleem.
  • Voeg een schermafbeelding of tekst van een foutmelding toe als dat mogelijk is.

Medische vragen mag de Servicedesk niet in behandeling nemen. Voor een medische vraag kunt u contact opnemen met de polikliniek of afdeling waar u onder behandeling bent.

Patiëntenportaal

Direct inloggen met uw DigiD op patiëntenportaal Mijn Reinier de Graaf.