U hebt een verwijzing voor (niet spoedeisende) ziekenhuiszorg nodig als u wilt dat deze wordt vergoed door uw zorgverzekeraar.
Een afspraak maken
Uw huisarts, tandarts, verloskundige of een andere specialist heeft u voor een onderzoek of bezoek aan een specialist doorverwezen naar het Reinier de Graaf ziekenhuis. De eerste afspraak in het ziekenhuis hebt u altijd op een polikliniek. De polikliniek is het gedeelte van het ziekenhuis waar een specialist zijn of haar spreekuren houdt. Op de polikliniek wordt u niet opgenomen. Dat gedeelte van het ziekenhuis noemen we de kliniek.
Elk specialisme heeft zijn eigen polikliniek, in de volksmond vaak ‘poli’ genoemd. Voor veel voorkomende aandoeningen zijn er speciale poliklinieken, zoals de voetenpoli voor diabetici. Voor een bezoek aan de polikliniek moet u altijd vooraf een afspraak maken. Er is ook een folder met alle praktische informatie op een rij.
Bij Reinier de Graaf maakt u een telefonische afspraak bij de assistenten of het afsprakenbureau van de polikliniek waar u terecht wilt. Ook kunt u via het patiëntenportaal Mijn Reinier de Graaf voor bepaalde poliklinieken zelf online een afspraak maken. Het juiste telefoonnummer vindt u bij het specialisme waarnaar u verwezen bent. Hier kunt u ook zien welke artsen er op de polikliniek werken, op welke locaties u terecht kunt en wat eventueel de wachttijd is. U krijgt ongeveer een week voor uw afspraak een bevestiging thuisgestuurd. Daarop staat ook duidelijk vermeld op welke locatie we u verwachten.
Afspraak afzeggen?
Soms komt er iets tussen of wordt u ziek, terwijl u een afspraak in het ziekenhuis hebt. Als u uw afspraak wilt veranderen of afzeggen dan vragen wij u dit zo spoedig mogelijk, maar minimaal 24 uur van tevoren telefonisch door te geven bij de polikliniek waar u de afspraak hebt. Er kan dan iemand anders in uw plaats geholpen worden. Als u niet op de afspraak komt en u zich ook niet telefonisch hebt afgemeld, dan mogen wij u kosten in rekening brengen.
Verwijsbrief verplicht bij bezoek aan polikliniek
Voordat u Reinier de Graaf bezoekt voor uw eerste afspraak, moet u in het bezit zijn van een verwijsbrief van een (huis)arts, of dient uw huisarts uw verwijzing digitaal bij het ziekenhuis te hebben ingediend. Zonder verwijsbrief kunnen wij geen ziektekosten declareren bij uw zorgverzekeraar en zullen wij u zelf de rekening sturen. Ook het achteraf indienen van een verwijsbrief leidt ertoe dat u zelf de rekening krijgt toegestuurd van het ziekenhuis. Deze kosten kunt u in dat geval niet meer declareren bij uw zorgverzekeraar.
Neem dus altijd een verwijsbrief mee als u een eerste afspraak hebt. Bent u digitaal verwezen (door uw huisarts via ZorgDomein) neem dan uw ZorgDomein-nummer mee. Een verwijsbrief is alleen geldig als de datum van de brief vóór de datum van uw eerste afspraak in het ziekenhuis ligt of dezelfde datum heeft als dat van uw eerste afspraak.
Begeleiding door gastvrouwen en -heren
Komt u alleen en heeft u hulp nodig in het ziekenhuis? Dan kunt u vooraf of bij aankomst begeleiding door een gastvrouw of gastheer reserveren. Zij of hij ontmoet u bij de receptie, helpt u met uw registratie en aanmelding en brengt u naar uw afspraak. Desgewenst blijft zij of hij bij u of komt u op het afgesproken tijdstip weer ophalen. Een receptiemedewerker kan u na uw afspraak helpen bij het bestellen van een taxi.
U kunt de begeleiding door een gastvrouw of gastheer reserveren door voor uw bezoek contact op te nemen via (015) 260 59 00. Ook kunt u een mail sturen naar receptiedelft@rdgg.nl. Geef in dat geval uw volledige naam, geboortedatum, patiëntennummer, de datum en het tijdstip van uw afspraak en uw telefoonnummer door. U kunt zich ook altijd op de dag van uw afspraak melden bij de receptie en ter plekke vragen om begeleiding.
Drie goede vragen
Het is belangrijk dat u als patiënt goed voorbereid bent op het gesprek met uw arts. Deze drie goede vragen helpen u op weg.
Bezoek aan de polikliniek
Wat neemt u mee bij een eerste bezoek aan de polikliniek en hoe meldt u zich aan bij de registratiezuil of de patiëntenregistratie?
Patiëntveiligheid
Bij Reinier de Graaf doen we er alles aan om veilige zorg te leveren. Maar u kunt ook zelf iets doen aan een veilig verblijf in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld vragen stellen als u niet goed begrijpt wat de arts vertelt, of het melden als de pillen die u krijgt er heel anders uit zien dan u gewend bent.
Huisregels
Wij ontvangen onze patiënten en bezoekers graag in een veilige en prettige omgeving. Waar we de beste zorg willen verlenen en rekening houden met elkaar. Houdt u zich daarom aan onze huisregels.