Sollicitatiespreekuur: van afwijzing naar aanname

Bij Reinier de Graaf solliciteer je anders, lees https://www.reinierdegraaf.nl/algemeen/nieuws/bij-reinier-solliciteer-je-anders/.

Hoe ga je als bedrijf om met een enorme hoeveelheid sollicitaties in de arbeidsmarkt?
Wij vragen sollicitanten geen standaard sollicitatiebrieven te schrijven. We kiezen doelbewust  (en dus Lean) wat we van de sollicitant willen zien; soms is dit een motivatiebrief als dit van toegevoegde waarde is (bijv. bij secretaresse functie). Maar veelal vragen we de sollicitant zich op een andere wijze te presenteren.

Hoe gaan jullie als Carrièrebureau om met mensen die “afvallen”?
Sollicitanten die op grond van hun digitale sollicitatie niet worden uitgenodigd, informeren we digitaal. Diegene die op gesprek is geweest wordt telefonisch afgewezen. Daarbij geven we zo veel mogelijk een persoonlijke reden waarom we diegene niet hebben uitgenodigd voor een volgende ronde. Wat we wel merken is dat hoe specifieker je afwijst, hoe meer vragen er ontstaan. Mensen willen dan blijkbaar toch nog even met je sparren over hoe ze het nog beter hadden kunnen doen.

Zijn jullie daarom een afwijsspreekuur begonnen?
Onder andere. We willen kandidaten meer aandacht kunnen geven indien ze dat wensen en dat proces meer Lean inrichten / stroomlijnen. We zetten daarom nu onder de afwijzingsbrief dat we een spreekuur hebben waarvoor ze zich kunnen opgeven. Daar krijgen ze toelichting op wat goed was aan de sollicitatie en eventueel verbeterpunten voor een volgende sollicitatie. Door dit proces te bundelen op een specifieke datum scheelt dit een hoop extra handelingen en verstoringen in het reguliere recruitmentproces. Soms kunnen we ook helpen de online identiteit op te bouwen. Ten slotte zijn de sollicitanten ook weer de “klanten” van morgen.

Krijgen ze dan allemaal persoonlijk een terugkoppeling?
Ja, maandelijks hebben onze recruiters tijd gereserveerd om afgewezen kandidaten te woord te staan. Maar als er heel veel belangstelling is, organiseren wij een plenaire sessie. Een soort workshop waarin we uitleggen hoe je de baan vindt die bij je past. Dat is natuurlijk minder persoonlijk, maar met gemiddeld 350 afwijzingen per maand wel beter te realiseren. Maar als blijkt dat mensen toch liever een persoonlijke uitleg willen, moeten we misschien maar gewoon wat vaker een spreekuur houden. Het is wat dat betreft nog even zoeken, maar wij willen wel persoonlijke aandacht bieden aan de kandidaten.

Waarom vind je het zo belangrijk om te doen?
Wij vinden belangrijk om die kandidaten te helpen, maar zien het ook als een investering in de toekomst. Er zijn op dit moment erg veel werkzoekenden en daar moet je als bedrijf alleen maar blij mee zijn. Maar dat zijn geen mensen die je zomaar weg kunt gooien, omdat je ze nu even niet nodig hebt. Denk maar niet dat ze dan graag bij jou willen werken als de markt straks weer krapper wordt. Het vormt een onderdeel van je strategische personeelsplanning waarbij je nu al nadenkt over hoe je over een paar jaar het gat gaat opvullen. En dat begint met netjes afwijzen.

Een leuke bijkomstigheid is dat wij ook werkzoekende kunnen tippen op eventuele andere banen binnen Reinier Zo zijn er inmiddels 10 kandidaten aangenomen uit het spreekuur. Waaronder de teamleider FSB / Irina Vrij:

Vond je dat niet gek? Langs gaan bij een werkgever waar je bent afgewezen?
Irina: Ja dat klopt ik ben via een “afwijzing” in aanraking gekomen voor het spreekuur. In eerste instantie baalde ik flink van de afwijzing maar ik vond het wel fijn dat ik feedback kon vragen. Tegenwoordig is het soms “normaal” in sollicitatieland dat je niets of een algemeen zinnetje hoort. Ik had het nergens zo meegemaakt, ook mensen uit mijn directe omgeving vonden het heel apart  en bijzonder. Ik besloot wel te gaan om feedback te ontvangen op mijn cv en wellicht tips te kunnen krijgen. Het was een superleuk gesprek, waar ik erg blij mee was. Enige nadeel was wel om te zien dat Reinier inderdaad die leuke werkgever is, die ik was misgelopen!

Hoe ervoer jij het spreekuur?
Irina: toch best spannend maar ook ontspannend, want je weet: dit is geen sollicitatiegesprek en je gaat in gesprek met een recruiter die je wellicht weer een stap dichter bij jouw doel kan brengen; een mooie baan. Tijdens het “spreekuur” kreeg ik tips hoe mijn cv er anders uit kon zien, plus een checklist voor mijn Linkedin-profiel. Het bijzondere was dat de recruiter mij eerlijk aangaf waarom ik het niet was geworden. Tevens tipte hij mij dat er nog een andere vacature zou aankomen en hoe ik een jobalert aanmaken kon.

Als wij de rollen nu omdraaien en heb jij nog tips voor het Carrièrebureau?
Irina: vooral zo door blijven gaan en op een positieve manier blijven verrassen!