Goede bewegwijzering is must

Snel de weg vinden in het nieuwe ziekenhuis bespaart patiënten en bezoekers veel tijd en ongemak. Bij ‘wayfinding’, het totaal van bewegwijzering en oriëntatie, moet de patiëntbeleving voorop staan. Daar zijn facilitair projectleiders Marianca Leeuwenburg en Deborah Nieuwesteeg het over eens. “Voor de opstart van de werkgroep Wayfinding zijn we in zee gegaan met de internationale firma Mijksenaar. Dit gerenommeerde bedrijf wijst ons, zonder dat we het weten, op veel plekken de weg,” aldus Deborah.

Zo verzorgde de firma van Paul Mijksenaar de bewegwijzering op Schiphol, grote musea en ziekenhuizen als het Groene Hart en AMC. “De gefaseerde aanpak van Mijksenaar sprak ons aan. Patiënten krijgen niet teveel informatie ineen doordat ze stap voor stap richting hun bestemming worden gewezen. Geen traditionele routenummers, maar juist het vermelden van de verdieping en gang of balie zorgt voor duidelijkheid. Dit sluit mooi aan bij ons gastvrijheidsprincipe, wat erom draait hoe je een bezoek aan het ziekenhuis zo prettig mogelijk maakt.”

Door op beslissingsmomenten in het ontwerpproces een geriater en de afdeling oogheelkunde te betrekken zijn ook ouderen en slechtzienden vertegenwoordigd. Het juiste contrast op de bewegwijzeringsborden is voor slechtzienden van groot belang en als seniorvriendelijk ziekenhuis houden we uiteraard rekening met de behoeften van ouderen. Ook aan de allerjongsten wordt gedacht. Voor hen komen er kindvriendelijke routes met aanduidingen op kinderhoogte.